COMPLESSO SCOLASTICO E PARCO PUBBLICO A CHANDIEU
Geneve (Ch)
2011
Client:
Ville de Genève
Project status:
Competition
Size:
9.452 mq (building) 18.886 mq (park)
Cost:
52.500.000 CHF
A WHOLE SCHOOL AND PUBLIC PARK
The project, which is within an old artisanal area in the residential heart of Chandieu, sets up a dialogue between the different aspects present in the site: the urban and landscape element is seen in the parks, axes of crossing and the large housing areas with their internal courtyards. The other element is found in the traces of the historic fabric where one can still make out the presence of the family gardens and orchards of the old dwellings.
The design of a school complex inside an area between two parks has allowed for a flat area which can respond to the movements necessitated by the existing and planned urban functions, where the school and its related spaces are laid out as thematic gardens.
The school becomes infrastructure. It is crossed on its length by an aerial passageway that allows a direct link between the two parks. The school has a longitudinal body to which are attached the transversal elements of the gym, swimming pool and multipurpose hall which can be enjoyed by the people in the area, and which are therefore separated from the internal layout of the school.
The objective is to create a functional and perceptual connection between the historic parks of Trembley, on the mountain, and Beaulieu, in a valley, by means of the school complex, which with its green spaces harmonises with the spaces of the city distributed along the axis which connects the two parks.
The services for the school are concentrated inside a longitudinal area which permits movement and services, and in the forms which, separating from the ground, maintain the visual continuity of the parterres, punctuated by the sequence of gardens.
The project recognises that greenery is its unifying and generating element, promoting an interface between construction and vegetation, giving value to what exists. This defines a new system of reference and orientation in the urban space.
Inside the parterre there is a geometry where the green areas alternate with paved parts, and where colonnades of trees contrast with the horizontality of the ground. The different functional spaces, like small areas placed within the greenery, take on multiple thematic connotations.
All’interno di un’ex area artigianale nel cuore del quartiere residenziale di Chandieu, si intende instaurare un dialogo tra le differenti scale presenti nel sito: quella urbana e paesaggistica rappresentata dai parchi, dagli assi di attraversamento ad alta percorrenza e dalle grandi unità d’abitazione con le loro corti interne, e quella del tessuto storico presente in piccole tracce.
Il progetto di un complesso scolastico all’interno di un’area di cesura tra i due parchi ha suggerito la scelta di un plateau diffuso che risponda ai flussi di movimento legati alle differenti funzioni urbane esistenti e di progetto, dove la scuola e i suoi spazi di pertinenza si dispongano determinando degli ambiti pensati come giardini tematici.
La scuola diventa infrastruttura: è attraversata per la sua lunghezza da un percorso aereo che offre un collegamento diretto tra i due parchi, si compone di un corpo longitudinale a cui si appendono i corpi trasversali della palestra, della piscina e della sala polivalente destinate alla fruizione del quartiere e per questo indipendenti dalla distribuzione interna della scuola.
L’obiettivo è creare una connessione funzionale e percettiva tra i parchi storici di Trembley, a monte, e Beaulieu, a valle, attraverso il complesso scolastico e i suoi spazi verdi.
Le funzioni della scuola si concentrano all’interno della stecca longitudinale che ospita la circolazione e i servizi, e nei corpi a pettine che, staccandosi dal suolo, mantengono la continuità visiva del parterre, scandito dalla sequenza dei giardini.
L’impianto nasce dall’intenzione di realizzare, attraverso il corpo longitudinale, un elemento di quinta, che costituisca il margine al parterre, definendo l’ambito degli spazi pubblici a servizio del quartiere e della scuola.
Il progetto riconosce nel verde il suo elemento generatore e unificante, promuovendo interferenze tra il costruito e la vegetazione, mettendo in valore quella esistente a partire dalla quale definisce un nuovo sistema di riferimento e di orientamento nello spazio urbano.
All’interno del parterre si è operato attraverso la definizione di una geometria in cui il verde raso si alterna a parti pavimentate e dove gli alberi colonnari interrompono l’orizzontalità del suolo. I differenti spazi funzionali, come asole ritagliate nella trama del verde, assumono molteplici connotazioni tematiche.
Credits
Team
SM-arch
P’arc architettura del paesaggio
Collaborators
Sara Angelini