COMPLESSO SCOLASTICO E PISCINA
Cossonay (Ch)
2012
Client
ASICoPe
Project status
Competition
Size:
5.830 mq
Gross area 7.172 mq
Cossonay
The project is located inside an area of the urban periphery. It has a strong sense of parkland giving form to a campus consisting of school buildings and a covered swimming pool.
The intention is for the building volumes to define a large central courtyard which is protected, but which has openings to the surrounding context through pierced openings. The surroundings consist of large parterre areas that allow for children’s games. The project, which begins from the conservation of the existing vegetation on the site, proposes a design based on architectonic articulation of open spaces. The geometry of the volumes and the pathways regulates the green areas and trees.
Access to the school complex is protected from traffic. Inside the area, the system of pathways develops from porticos which lead first to the hall and then to the classrooms.
The two school buildings, to the north and east of the complex, open onto the courtyard through arcades, patio and porticoes that make up the external spaces which all the classrooms can use for open-air activities.
The primary school is conceived as a great laboratory, where every classroom is given extra space for complementary activities (a multi-media space, themed gardens, spaces for small group activities). The project is based on a scheme of filled and empty areas where the organization of elements generates multiple visual interrelations.
The education space is flexible and open, allowing two or more classes to conduct activities together.
Intervenendo all’interno di un’area peri-urbana con una forte vocazione di parco, si intende articolare il complesso dando forma ad un campus composto dagli edifici scolastici e dal corpo della piscina coperta.
L’intenzione è definire attraverso i volumi, una grande corte centrale, protetta, ma aperta attraverso le bucature e i varchi verso il contesto, disegnata da grandi parterre verdi che accolgono il gioco dei bambini.
Il progetto propone un disegno degli spazi aperti in funzione dell’articolazione architettonica. La geometria dei volumi e dei percorsi regola l’impianto dei tappeti verdi e degli alberi.
L’accesso al complesso scolastico è protetto dal traffico urbano. All’interno, il sistema dei percorsi si sviluppa a partire dai portici che conducono alla hall e alle classi.
I due edifici scolastici, a est e a nord del complesso, si aprono verso la corte, attraverso le logge, i patio e i portici che connotano la composizione dei prospetti d’ingresso di questi corpi e che costituiscono gli spazi esterni a servizio di ogni classe per le attività en plein air.
La scuola primaria è concepita come un grande laboratorio, dove ogni classe è dotata di spazi accessori per le attività complementari (spazio-multimedia, giardini tematici, spazi per le attività in piccoli gruppi). Lo spazio per la didattica è flessibile, aprendosi, permette a due o più classi di svolgere attività comuni.
Credits:
Team
SM-arch
Collaborators:
Elvira Cascione
Cad
Alessandro Cintolo